Producenterna på tv-marknaden tillverkar i första hand tv-apparater som gemene man har råd att köpa. Sen finns det en mindre nisch för überlyxiga, specialdesignade och exklusiva tv-apparater för de tv-fantasterna som redan har allt.
Ibland motiveras den höga prislappen med att de här tv-apparaterna innehåller ny avancerad teknik. Ett annat sätt att motivera till köp är fullständigt känslobetingat, här handlar det om den rena superkänslan av exklusivitet och lyx som en sådan här tv signalerar då den är en del i inredningen i ens hem. Man vänder sig till den grupp som kallas early adopters, som är snabba att ta till sig ny teknik och är är prisokänsliga.
Med dyra, exklusiva och überlyxiga tv-apparater avses sådana som kan kosta uppemot lika mycket som en bil, eller mer …
OLED – ny teknik
OLED är en fullständigt ny teknik jämfört med vad som funnits tillgängligt under den senaste tio åren, som plasma-tv, LCD och LED.
OLED står för Organic Light Emitting Diodes. En teknik som innebär ett helt nytt sätt att skapa en tv-bild. En teknik som enligt de expertanalytiker som granskar branschen och som är uppdaterade på det som händer på området anses medföra att de tv-apparater som innehåller OLED är de nästintill perfekta tv-apparaterna.
UHDTV med 4K-upplösning finns nu på den svenska marknaden.
Den första = dyr
De första applikationerna eller som här tv-apparaterna som innehåller fullständigt ny teknik är alltid dyra. Vilket beror på att de får bära utvecklingskostnaderna för den nya tekniken. Den som först lanserar den nya tekniken har ett relativt kort försprång före det att tekniken anpassas till tv-apparater som majoriteten av köpare har råd med.
Det brukar heta att the early bird catches the worm” (i fri översättning till svenskan, den morgonpigga fågeln fångar masken), fast det heter även ”the second monkey get it all” (i fri översättning till svenskan, den andra apan får allt). Det innebär att de aktörer som börjar producera, tv-apparater med ny teknik efter det att de första lanserats, kommer att erhålla en större vinst då de har sluppit utvecklingskostnaderna och på så sätt kunnat surfa in på en för den nya tekniken redan etablerad marknaden.
Storlek & prisbild
Vad är det då vi talar om för priser. På CES, den årligen återkommande Consumer Electronics Show, i Las Vegas år 2011, lanserades Panasonics 152 tums 3D Plasma TV. Prislappen var inte helt oansenlig, för denna gigantiska tv – 500.000 dollar (USD).
Men även tv-apparater med UHDTV med 4K-upplösning, världens största kommersiellt tillgängliga tv-apparater finns nu på den svenska marknaden med priser kring 139.000 kronor.
En sådan überlyxig och exklusiv tv borde matchas med ett lika exklusivt utbud av kanaler, för den sportintresserade finns c more sport som du finner här.