Hans konstverk är färgstarka, uppseendeväckande och ofta stora. Konstverken kan ta sig olika skepnader beroende på ur vilken vinkel åskådarna betraktar dem. De sandgjutna glasbåtarna gömmer figurer och drömska budskap som är upp till betraktaren att tolka utan att för den sakens skull analysera sönder symboliken. Bertil Vallien vill, som många andra konstnärer, väcka känslor med sin konst och jämför den gärna med musik som av någon anledning får tårarna att rinna på den som lyssnar. Han anser att äkta känslor och intuition med lätthet kan krossa både förnuft och styrka.
Inspirerad av existentiella funderingar
Han utmanar gärna sig själv och sin kreativitet och kanske är det därför som Bertil Vallien gjuter mytologisk miljonglasbåt för Kosta Boda. Hästar är vanligt förekommande figurer i hans båtar och han har berättat att han som ung använde sig av sin konstnärliga ådra i stallet. Han gillade att rida och var duktig på att teckna hästar, något som tjejerna i stallet uppskattade. Teckning är fortfarande en stor del av Valliens arbete som formgivare och konstnär. När han skissar på nya idéer skiftar han mellan att använda höger och vänster hand för att inte skissandet ska bli slentrian. Genom att skifta hand upplever han att han frigör ny kreativitet.
Skolad av Stig Lindeman
Bertil Vallien lämnade föräldrahemmet redan som 15-åring, mycket tack vare konstnären Bo Notini som visade honom vägen till ett konstnärskap. När Vallien började på Konstfack träffade han bland annat på den kände formgivaren Stig Lindberg. Lindberg var huvudlärare i keramik och kom att betyda mycket för Valliens utveckling som konstnär. I början av 1960-talet kom Vallien som praktiserande elev till glasbruket Kosta Boda och har blivit kvar inom koncernen sedan dess. Numera ägnar han sig mest glasgjutning och fängslas snarare av glasets förmåga att absorbera ljus än att reflektera det. Vallien har än så länge inga planer på att gå i pension, utmanar ständigt sig själv i sitt konstnärskap och ställer ut sina skulpturer världen över.